Dette fikk vi mest klager på i året som gikk

Publisert 15.03.24
Vi er allerede godt inn i 2024, men tallene på hva vi i Forbruker Europa fikk mest klager på i 2023 er nå klare. 
Bilde av et fly og et europakart

Disse temaene fikk vi mest saker og spørsmål om i året som gikk.

Sammenlignet med tidligere år, er det noen temaer vi igjen får mange spørsmål og henvendelser om. Vi har i år laget en oversikt over de de tre temaene vi hadde flest saker og spørsmål om i året som gikk. Vi håper denne oppsummeringen kan være til hjelp om det oppstår problemer for deg som forbruker i året som kommer.

1. Flyreiser 

I likhet med året før fikk vi veldig mange spørsmål og saker som handler om flyreise. Hvilke rettigheter har jeg hvis flyet er forsinket? Hva gjør jeg hvis bagasjen min ikke kommer fram? 
Det forskjell på hvilke rettigheter du har som reisende ut i fra om du er på utreise, hjemreise eller mellomlanding.
Skal du ut og reise med fly bør du først og fremst sjekke hvilke rettigheter du har før flyet letter. Om du opplever trøbbel på reisen kan du sjekke om du har krav på mat, transport eller overnatting på våre temasider om fly. Dette avhenger av hvor lenge flyet er forsinket, og hvor langt du drar. Flyreise kan du lese mer om her

2. Svindel 

Det som skiller seg ut fra tidligere er at vi i fjor har hatt flere henvendelser om svindel.

– Det er vanskelig å si hva grunnen til dette er, men det er nærliggende å tro at det handler om at svindelmetodene blir stadig nye og mer utspekulerte, sier direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr. 

Det er mange svindlere som utgir seg for å være seriøse selgere som markedsfører falske nettsider eller produkter gjennom sosiale medier. I tillegg er det mange som havner i abonnementsfeller etter å ha blitt lovet en gratis prøvepakke eller gratis bilvurdering. 

Har du blitt lurt inn i et abonnement på datingside? Her finner du råd til hva du kan gjøre 

Hvis du har fått krav fra en bilvurderingstjeneste på nett har vi noen råd til hva du gjøre i denne artikkelen. 

3. Netthandel og dropshipping

I 2023 meklet vi i mange saker der forbrukere hadde kjøpt noe på nett. Vi mottok nesten 1000 saker knyttet til kjøp av klær og sko over nettet. I rundt 34 prosent av disse sakene, hadde forbrukeren brukt en betalingsformidler istedet for å betale direkte.  

Å handle via en betalingsformidler er ikke et kvalitetsstempel. Dessverre er det mange useriøse nettbutikker som bruker tjenester som slike tjenester som betalingsløsning. Når det da blir problemer med handelen, ender det ofte opp med at du må betale for noe du ikke fikk eller som hadde mangler fordi det er vanskelig for Klarna, Svea eller andre betalingsformidlere å få til en avtale med selgeren. 

– En økende tendens er også dette som kalles dropshipping. Det er veldig bekymringsverdig, fordi forbrukere ofte får problemer med handelen via slike sider. 

Les mer om våre råd ved bruk av Klarna eller andre betalingsløsninger her. 

Dropshipping er kort forklart en forretningsmodell der en selger prøver å få deg til å tro av varene finnes på lager i Norge, men i virkeligheten sendes det fra for eksempel Kina og har leveringstid og dårlige returordninger. 

Dessuten er det mange av varene som inneholder farlige miljøstoffer som kan være kreftfremkallende, og som er ulovlige i EU og EØS. Det kommer fram i en undersøkelse du lese mer om her.

Forbruker Europa anbefaler forbrukere å være oppmerksomme når de handler på nett, og spesielt hvis du handler fra nettsider du ikke har handlet fra før. 

Vårt klare råd er at du alltid betaler med kort. Hvis noe går galt med kjøpet har du som regel mulighet til å benytte seg av kortreklamasjon gjennom banken din. Bankene har gode rutiner på dette, slik at du ofte får pengene dine tilbake innen kort tid. 

Her finner du nyttig informasjon om hvordan du kan avsløre en useriøs nettside