Hvis flyselskapet roter vekk bagasjen din har du krav på å kjøpe det aller mest nødvendige du trenger fram til den kommer til rette.
Det være seg undertøy, sokker, toalettsaker, medisiner og nødvendige klesplagg. Flyselskapet ber deg kjøpe dette selv, og så vil du få tilbake pengene for kjøpene ved fremlagt kvittering.
Regelverket i EU sier tydelig at flyselskapene er ansvarlige for å dekke økonomiske tap på grunn av forsinket bagasje. Man har krav på økonomisk kompensasjon for helt nødvendige utgifter inntil et maksbeløp som er rundt 1600 euro (16.400 norske kroner), men flyselskapene tolker selv hva som er en nødvendig utgift.
Mange flyselskap vil kun betale tilbake halvparten av beløpet til den reisende – med mindre du returnerer det du har kjøpt.
Det vil si at hvis du kjøper deg en ny bh og truse, risikerer du å måtte sende dette i retur til flyselskapet for å få alle pengene dine tilbake.
– Det argumenteres med at klær har en gjenbruksverdi. Utgangspunktet er at man ikke skal tjene på erstatning fra flyselskapet, men forbrukeren er ikke skyld i at bagasjen ikke har kommet fram i tide, sier Sofie Rekkavik som er saksbehandler for Forbruker Europa.
Må sende brukte truser
Hun har vært i kontakt med flere forbrukere som synes det er frustrerende at de må sende de nødvendige innkjøpene i retur til flyselskapet.
– Flere jeg har snakket med har stilt spørsmål ved at de blir bedt om å returnere brukt undertøy for å få full erstatningt. Jeg synes man kan stille spørsmål ved hvor rimelig det er å be forbrukere returnere brukt undertøy for å få tilbake alle pengene, sier hun.
Den reisende har dermed gjort ufrivillige kjøp og pådratt seg utgifter de ikke ville hatt dersom bagasjen hadde kommet i tide, og sitter igjen med verdier en ikke hadde planlagt for.
– At folk må sende tilbake brukt undertøy, klær og sko sørger for mindre kompensasjon for flyselskapene, for det er mange som ikke gidder å bruke tid på dette, sier hun.
Linn Hogner Jahr, direktør for Forbruker Europa understreker at hver sak er forskjellig, men mener flyselskapenes praksis med halv erstatning slår tilbake på selskapene selv.
– Det er ikke nødvendigvis ulovlig, men dårlig for omdømmet til flyselskapene fordi forbrukerne får svekket tillit til dem, sier hun.
Hun håper flyselskapene endrer sin praksis framover.
– Forbrukerne har hatt en ufrivillig ekstrautgift, og vi syns det er dårlig praksis å ikke gi full kompensasjon for dette. Merverdiperspektivet er lite troverdig fra flyselskapenes side når det handler om brukt undertøy, legger hun til.
Sprikende praksis i transportklagenemda
Hvis du ikke er fornøyd halv kompensasjon, kan du klage saken din inn til Transportklagenemda. Saksbehandlingstiden er på rundt to måneder. Da får du enten alle pengene dine tilbake, eller så blir avgjørelsen fra flyselskapet stående.
Nemda har behandlet flere saker med denne tematikken, men det er stor forskjell på hvem som får tilbake alle pengene sine og ikke.
– Jo mindre beløpet er, jo større sannsynlighet er det at du får hele beløpet tilbake, men det er ikke noen entydig praksis her, sier Rekkavik.
Andre alternativer for kompensasjon
Dersom flyselskapet ikke vil kompensere deg med hele beløpet for utlegg hvis bagasjen din blir borte er det andre muligheter du bør sjekke ut.
- Sjekk om du får dekket dette gjennom reiseforsikringen din
- Har du bestilt over halve reisen med Mastercard kan du ha reiseforsikring gjennom kortkjøpet.
- Har du allerede klaget inn saken til Transportklagenemda uten medhold kan du ta saken til domstolen. Da bør du imidlertid huske at det er du som må betale for saksomkostninger hvis du taper saken i retten.