Du sitter kanskje hjemme foran skjermen og drømmer om å ta med hele storfamilien, vennegjengen eller kjæresten med på ferietur? Det er deilig å slappe av på hotell, men også hus, hytte eller leilighet er populære ferieboliger. Uansett hva slags feriebolig du velger er har vi noen viktige tips du bør vite om før og under ferieoppholdet.
Før du bestiller
Før du bestiller oppholdet bør du sjekke ut utleieren. Det er forskjell på hvor seriøse utleiere er, og det gjelder både private utleiere, firmaer eller reiseformidlere. Bestiller du feriebolig gjennom en formidler betyr ikke dette nødvendigvis at utleieren er kvalitetssjekket som seriøs.
Det kan derfor være nyttig å finne anmeldelser av ferieboligen. Trustpilot kan ha anmeldelser, eller du kan forsøke å spørre i grupper eller forum gjennom sosiale medier om noen har erfaringer.
Velger du å bestille reisen gjennom en reiseformidler bør du være klar over at det ikke gir den beskyttelsen du tror det gjør. Det er derfor viktig at du leser gjennom avtalevilkårene, altså kontrakten, mellom deg og reiseformidleren. Du bør se etter i kontrakten om det står noe om ansvaret formidleren tar, eller ikke tar, om noe går galt.
Les mer om kortreklamasjon her.
Når du bestiller oppholdet bør du også betale med kredittkort. Noen hotell krever også dette som betalingsmiddel. Dette kan gi deg bedre beskyttelse gjennom kortreklamasjon i banken hvis du skulle utsatt for svindel.
Mange banker tilbyr også reiseforsikring gjennom kredittkortavtalen hvis du betaler deler eller hele reisen med kredittkort.
Sjekk dine rettigheter ved avbestilling. Din rett til å avbestille er basert på avtalen mellom deg og utleieren. Sjekk dette på forhånd. Om du skulle bli syk før eller under reisen bør du sjekke hvilke rettigheter du har gjennom reiseforsikringen din.
Les mer: Derfor er det så viktig med reiseforsikring
Når du kommer fram
Hvis du kommer fram til ferieboligen og den ikke er som forventet eller lovet som på bildene eller i annonsen, er det viktig at du kan dokumentere dette om du skal klage. Du bør ta bilder og/eller filme både ved innsjekk, underveis i oppholdet hvis det forsøkes å gjøre endringer fra utleiers side, og ved utsjekk. Dette for å sikre bevis for din opplevelse, men også for at utleier ikke krever erstatning av deg for skader eller mangler som allerede var der.
Er ferieboligen skitten eller har mangler eller skader må du si ifra så raskt som mulig til utleier. Det er viktig at du gir utleier en reell mulighet til å fikse problemet. Men stå litt på for at dette skal skje. Spør heller en gang for mye enn for lite. Det er smart å sende skriftlige meldinger til utleier slik at du også har dokumentasjon på at du har forsøkt å løse problemene. Hvis utleier har forsøkt å løse problemene, men du ikke er fornøyd, bør du dokumentere dette også.
Typiske feil eller mangler kan være:
- Skitten bolig, ødelagte ting eller mangel på fasiliteter som det var annonsert eller lovet på forhånd
- Dårlig mat på hotellet: Kan være et argument for å ha et reklamasjonskrav, men det er ikke sikkert det tas hensyn til
- Støy på hotellet: Er det andre gjester som bråker på hotellet over tid, er ikke hotellet i utgangspunktet ikke ansvarlig for dette. Men hvis du sier fra om at det plager deg, og det ikke blir gjort noe for å forbedre situasjonen kan det likevel regnes som en mangel
Overbooket hotell
Hvis du kommer fram til hotellet eller ferieboligen og får beskjed om at det er overbooket og oppholdet ditt er avbestilt kan en lett bli rådvill. Hva gjør du egentlig da?
Først og fremst har du rett til å få leieprisen refundert. Men, dessverre kan hotellet fraskrive seg ansvaret for å dekke kostnader knyttet til å finne et nytt hotell på kort varsel. Om du skulle få beskjed om overbookingen rett før avreise, og velger å ikke benytte flybillettene dine, er vår erfaring at hotellene ikke vil ta ansvar for dine ubrukte billetter.
Våre beste råd i slike situasjoner er å undersøke rettighetene du har gjennom reiseforsikringen din. Hvis du har bestilt oppholdet gjennom en formidler, bør du også kontakte dem.