En digital ytelse er en fellesbetegnelse på digitalt innhold eller digitale tjenester.
Digitale tjenester er en gjerne interaktiv med, som vil si at du som bruker kan frembringe, behandle, lagre eller få tilgang til data i digital form. Eller tjenester som gjør det mulig å dele eller samhandle på annen måte med slike data.
Eksempler på digitale tjenester kan være streamingabonnement, applikasjoner eller skylagringstjenester.
Digitalt innhold er data som fremstilles og leveres i digital form.
Eksempler på digitalt innhold kan være spill, e-bok eller artikler på nettet, eller en film eller musikkfil som du kjøper og laster ned til din enhet.
Hvis din digitale ytelse er direkte bundet til en fysisk vare, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. For eksempel ved kjøp av en spillkonsoll, smarttelefon eller overvåkningskamera.
Leverandøren skal sikre at den digitale ytelsen du har kjøpt fungerer slik den skal.
Det vil si at hvis du kjøper et nytt spill skal leverandøren sørge for at du som forbruker får oppdateringer som er nødvendige for at spillet fungerer som det skal. Dette gjelder også sikkerhetsoppdateringer.
Hvis det av en eller annen grunn ikke er mulig å oppfylle krav om oppdateringer skal du som forbruker får vite om dette, og akseptere det før avtaleinngåelse.
Hvis du ikke er fornøyd med appen, spillet eller streamingabonnementet kan du klage. Du kan klage hvis din digitale ytelse har har mangler eller avtalen ikke oppfylles.
For strømmetjenester eller andre abonnementstjenester kan du reklamere gjennom hele abonnementsperioden.
Hvis du kjøper en enkelt tjeneste, som for eksempel en applikasjon eller et dataprogram skal disse tjenestene levere det forbruker er forespeilet når du mottar tjenesten gjennom nedlastning eller installasjon.
I tillegg har du krav på oppdateringer slik at appen eller dataprogrammet fungerer slik det skal en periode etter kjøpet.
I Norge er det som utgangspunkt mellom 2 eller 5 år reklamasjonsfrist på fysiske varer, men det er ingen tydelig reklamasjonsfrist i digitalytelsesloven.
Dette betyr ikke at du har ubegrenset tid til å klage på en digital ytelse. Som forbruker bør du alltid si ifra til selger så snart du oppdager en feil eller mangel med ytelsen. Dette for å unngå å miste rettigheter.
Hvis du som forbruker blir tilbudt bindingstid ved abonnement på digitale tjenester skal du få en økonomisk fordel. Hvis du for eksempel abonnerer i tre måneder på en app skal du få en lavere månedspris eller annen økonomisk fordel.
Det er i utgangspunktet ikke lov å avtale lenger bindingstid enn seks måneder, men det finnes noen unntak. Bindingstiden kan ikke fornyes.
Du som forbruker skal også kunne si opp avtalen på en enkel måte. Om du ikke får sagt opp på samme måte som du inngikk avtalen på, skal du kunne bruke app, nett, telefon, skjema, sms eller annen type kommunikasjon for å komme ut av avtalen.
Har du et løpende abonnement skal du få varsel minst en gang hvert halvår om at denne avtalen er gyldig. Hvis ikke kan du ha krav på å si opp avtalen uten kostnad med virkning fra det tidspunktet du skulle blitt varslet.
Hvis du som forbruker kjøper en digital ytelse er næringsdrivende pliktet til å oppfylle generelle krav til ytelsen.
Dette kalles ofte retten til en «alminnelig god vare», og ligner mye på de samme reglene i forbrukerkjøpsloven som gjelder fysiske varer.
Generelle krav innebærer at den næringsdrivende er pliktet til å levere deg en alminnelig god standard på den digitale ytelsen.
Hvis du kjøper et abonnement på en nettavis er de som selger deg avisen derfor pliktet til å sørge for at den holder den alminnelige gode standarden du kan forvente. Dette gjelder ikke dersom du før avtaleinngåelse er informert om unntak og har godtatt dette.
Leverandøren kan endre den digitale ytelsen for å sørge for at den fungerer optimalt.
Ved løpende tjenester kan en leverandør bare gjøre endringer utover det som er nødvendig, hvis endringen har grunnlag i avtalen og kan foretas uten kostnad for forbrukeren. Dette forutsetter at forbrukeren blir informert om endringen på en klar og tydelig måte.
Forbrukeren kan ha rett til å heve avtalen hvis en endring påvirker den digitale ytelsen negativt. Forbrukeren har derimot ikke rett til å heve avtalen hvis den negative påvirkningen er uvesentlig.