Før flyreisen
Bestilling
Ved bestilling av en flyreise på internett, er du selv ansvarlig for at informasjonen som blir lagt inn er riktig. Sjekk at navn på reisende, kontaktinformasjon, destinasjon, tidspunkt og liknende er korrekt før du bekrefter bestillingen.
Vi anbefaler at du alltid bestiller flybilletter direkte fra flyselskapet. Reiseformidlere er ofte useriøse, som kan skape problemer for deg som reisende.
Avbestilling
Du har ikke angrerett på flybilletter. Du kan derfor ikke kreve refusjon av billettprisen, men mindre det følger av avtalevilkårene.
Flyselskapet kan i noen tilfeller gi rett til å avbestille. Dette vil ofte være tilfellet når det er bestilt en dyrere fleksibel billett.
Noen flyselskap gir deg mulighet til å endre billetten din innen en gitt frist uten ekstra kostnad. Andre lar deg endre billetten mot en ekstra kostnad.
Vi anbefaler at alle reisende er dekket av reiseforsikring. Skjer det uforutsette ting som gjør at du må avlyse reisen bør du ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Noen betalingskort har reiseforsikring inkludert hvis du betaler reisen med kortet. Sjekk vilkårene i banken din.
Refusjon av skatter og avgifter
Hvis du ikke skal benytte en flybillett som du har bestilt og betalt, har du krav på refusjon av skatter og avgifter fra flyselskapet.
Myndigheter og flyplasser pålegger flyselskapene å kreve inn skatter og avgifter per reisende passasjer. Dersom du velger å ikke benytte deg av din planlagte reise, har du rett til å få refundert slike offentlige skatter og flyplassavgifter. Flyselskapet vil ikke være pliktig til å innbetale dette til staten når billetten ikke benyttes. Det er dessverre slik at flyselskapene ofte tar et gebyr per person og per strekning for refusjon av disse skattene og avgiftene.
Har du bestilt billettene gjennom en reiseformidler/tredjepart, vil du normalt måtte henvende deg til dem for å få refundert skatter og avgifter. Dessverre tar også ofte formidleren et gebyr, slik at du kan ende opp med å måtte betale to gebyrer for å få refusjon. I noen tilfeller kan da gebyrene være høyere enn summen du har krav på å få refundert.
Retten til refusjon gjelder uansett hvilken type billett du har kjøpt. Hvor mye penger det er snakk om, vil variere ut i fra den aktuelle statens satser. De skattene og avgiftene som står oppført i kvitteringen vil ofte inkludere andre avgifter som ikke er refunderbare. Det er derfor ikke nødvendigvis den summen du ser i kvitteringen som du har krav på å få refundert.
Kontakt flyselskapet eller reiseformidleren og hør hvordan du skal få refundert skatter og avgifter.
Konkurs
Om flyselskapet går konkurs etter at du har kjøpt reisen, men før du har reist, har du krav på refusjon.
Har du betalt reisen med kort, kan du fremme krav til banken din om erstatning. Husk at dette må gjøres så snart som mulig etter konkurs.
I enkelte tilfeller kan det være aktuelt å rette krav mot konkursboet. Kravet er simpelt, hvilket vil si at du kun får penger tilbake hvis det er midler igjen i boet etter at alle foranstående kreditorer har fått dekket sine krav. Sannsynligheten for at du får igjen pengene dine er derfor liten.
Er flyreisen en del av en pakkereise, kan du klage til Reisegarantifondet.