Nektet ombordstigning?
Forbrukerrådets flykalkulator
Sjekk dine rettigheter med Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator.
Overbooking
Det er ganske vanlig å bli nektet ombordstigning på grunn av overbooking. Flyselskapet har rett til å nekte deg å bli med flyet på grunn av dette. Blir du nektet ombordstigning grunnet overbooking skyldes dette ofte at flyselskapet har solgt flere seter enn det er plasser på flyet. Dette er en vanlig praksis, da flyselskaper ofte opplever at passasjerer ikke dukker opp. I noen tilfeller kan du risikere å ikke få plass på flyet selv om du har gyldig billett.
Hvis flyet ikke har plass til alle passasjerene som har bestilt og sjekket inn på flygningen, er flyselskapet forpliktet til å spørre passasjerene om noen er villige til å gi fra seg plassen. Den frivillige har deretter, i tillegg til avtalt kompensasjon, rett til ombooking eller tilbakebetaling. Dersom ingen melder seg frivillig, kan en av passasjerene nektes ombordstigning mot sin vilje.
Kompensasjon
Hvis du mister plassen på flygningen mot din vilje, har du krav på økonomisk kompensasjon som varierer ut ifra lengden på flyturen.
Du har krav på kompensasjon etter disse satsene:
- € 250 for flygninger på inntil 1500 km
- € 400 for flygninger innen EU/EØS område på over 1500 km eller for andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km
- € 600 for alle andre flygninger
Kompensasjonen reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn:
- to timer ved flygning opptil 1500 km
- tre timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
- fire timer for alle øvrige flygninger
Kompensasjonen skal du få utbetalt kontant, ved elektronisk bankoverføring, med bankanvisning eller banksjekk. Kompensasjon kan bare gis i form av reisekuponger og/eller andre tjenesteytelser dersom du som passasjer samtykker skriftlig.
Omruting
Ved omruting har du ulike rettigheter frem til du får reist:
- mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden
- to gratis telefonsamtaler eller e-post
- hotellovernatting dersom det er nødvendig
- transport mellom flyplassen og overnattingsstedet
Dersom man krever tilbake disse utgiftene, trenger man kvitteringer for de påløpte utgiftene.
Selvforskyldte forhold
Av og til kan du bli nektet å reise på grunn av forhold som er selvforskyldt. Da vil du ikke ha disse rettighetene.
Du kan bli nektet ombordstigning dersom:
- du mangler nødvendige dokumenter som pass og visum for å reise til destinasjonen
- dersom du har med bur til kjæledyr som ikke er innenfor de gitte rammene til flyselskapet
- du er synlig beruset
- dårlig helse
- dårlig atferd
Hvis du i ettertid klarer å dokumentere at du burde fått reise vil du ha samme rettigheter som ved overbooket fly.
Hvis du blir nektet ombordstigning av selvforskyldte grunner på utreisen, kan flyselskapet kansellere hjemreisen. Det vil si at hvis du har bestilt en tur/retur billett, kan hjemreisen din bli automatisk kansellert når du selv er skyld i nektet ombordstigning.
Klag til flyselskapet
Ønsker du å klage på et flyselskap på grunn av nektet ombordstigning, skal du først sende en skriftlig klage direkte til flyselskapet.
Husk å skrive dato på klagen, og behold en kopi. Vi anbefaler deg å skrive klagen på engelsk.
Hvis du ikke får svar innen seks uker, eller ikke er fornøyd med svaret, kan du kontakte Forbruker Europa for videre veiledning.