Visste du at hjelpen du får fra oss i Norge bare er én del av et større europeisk nettverk? Siden 2005 har vi som en del av ECC-nettverket (European Consumer Centres Network) jobbet for å beskytte forbrukernes rettigheter i EU, Norge og Island. Med sentre i 29 land har vi hjulpet tusenvis av forbrukere med å løse handelsproblemer i Europa – helt gratis. I denne artikkelen tar vi et lite tilbakeblikk på hvordan ECC-nettverket ble til, og hva vi har fått til sammen de siste 20 årene.

Forbruker Europa: Avdelingen holder til hos Forbrukertilsynet sitt hovedkontor i Porsgrunn.
Hvordan ble ECC-nettverket til?
Historien vår begynner på 90-tallet da EU-kommisjonen ville gjøre det enklere for folk når de handlet eller reiste på tvers av landegrenser. De begynte å gi støtte til initiativer som skulle gi forbrukere informasjon og hjelp. Ett av disse initiativene var Euroguichets, et nettverk som etter hvert utviklet seg til å bli det vi i dag kjenner som de europeiske forbrukersentrene (ECC).
Senere i 2001 kom et nytt nettverk på banen – EEJ-Net, som skulle hjelpe folk med å løse tvister uten å gå rettens vei. Noen ECC-sentre ble en del av dette, som resulterte i at nye kontaktpunkter dukket opp i flere land. I 2005 gikk ECC og EJJ-Net sammen og ble til ECC-nettverket – et felleseuropeisk nettverk som siden den gang har jobbet med å gjøre hverdagen tryggere for forbrukere i hele Europa.
Hva har vi jobbet med? Felles prosjekter.
Siden 2005 har ECC-kontorene jobbet for å gjøre hverdagen enklere og tryggere for forbrukere når de handler i Europa og EØS. Hvert år får vi til sammen inn over 130 000 saker der vi bruker innsikten til å varsle om problemer vi ser komme, og til å gi konkrete råd til dem som lager regler, fører tilsyn og jobber med forbrukerbeskyttelse. Vi samarbeider tett med både myndigheter og organisasjoner i hele Europa og EØS-land for å sikre at forbrukernes stemme blir hørt.
De siste 20 årene har nettverket jobbet sammen med å rydde opp i urimelige vilkår. Vi har blant annet:
- Styrket rettighetene til flypassasjerer: Ved å analysere klager og foreslå endringer i regelverket.
- Ryddet opp i bilutleiebransjen: Gjennom samarbeid med aktører for bedre vilkår og klagemuligheter.
- Gjort netthandel tryggere: Ved å teste nettbutikker, kartlegge problemer og gi praktiske råd.
- Avdekket abonnementsfeller og svindel: Og laget guider for å hjelpe forbrukere med å unngå dem.
- Lansert verktøy og apper: Som gir hjelp på reisen og informasjon om rettigheter – på 25 språk!
- Satt søkelys på digitale utfordringer: Som dropshipping, skjulte kostnader og falske produkter.
- Gjort forbrukerrettigheter mer tilgjengelige: Gjennom kampanjer, brosjyrer og videoer, og ved å nå ut til unge forbrukere.
Vil du vite mer om prosjektene vi har jobbet med? Klikk her.

29 land: ECC-nettverket (European Consumer Centres) består av 29 uavhengige forbrukersentre, lokalisert i hvert EU-land, samt Island og Norge.
Fremtiden til ECC-nettverket
Gjennom årene har ECC-nettverket utviklet seg i takt med forbrukernes behov. Vi har ikke bare hjulpet enkeltpersoner med konkrete saker, men også bidratt til å forme forbrukerpolitikken i hele Europa. Vi vil fortsette arbeidet med å dele kunnskap og erfaringer for å sikre at det blir enklere og tryggere for forbrukere å handle i Europa og EØS.
Vil du følge med på det som skjer? Vi deler jevnlig nyheter, innsikt og tips på være kanaler. Følg med på nettsiden, og sjekk vår instagram eller facebook slik at du alltid er oppdatert på dine rettigheter som forbruker.