Vi i Forbruker Europa blir daglig kontaktet av forbrukere som har fått faktura fra firmaer eller nettsider som tilbyr verdivurdering av biler som fremstår som gratis.
Bilvurdering på slike nettsider koster som regel penger, men dette kommer sjeldent eller aldri frem når du besøker disse nettsidene.
De siste årene har Forbruker Europa opplevd ukentlige henvendelser om verdivurdering av bil. Det er mange nettsider som reklamerer for slike tjenester, og det dukker stadig opp nye.
Dette er problemet
De fleste som kontakter oss, forteller at de har fått reklame på e-post eller sosiale medier. I reklamen for nettsiden blir det lagt ved en link til et skjema. I skjemaet kan du fylle ut bilnummeret ditt og sende inn til firmaet. Du vil da få en vurdering av hvor mye bilen din er verdt.
Forbruker Europa har også fulgt med på disse nettsidene, og vår erfaring er at forbrukere kommer til ulike nettsider med ulik informasjon, avhengig av om du går inn gjennom annonse på sosiale medier eller søk i søkemotor.
Vi samarbeider med andre EU-land
Vi har tett kontakt med andre europeiske land som opplever det samme, og de forteller at det er verdt å merke seg at avtalevilkår på slike sider kan forandre seg raskt, slik at nettsiden kan se annerledes ut fra dag til dag.
Hvis du mener at du ikke har bestilt noe eller har godtatt å betale for tjenesten i forkant, er det viktig at du gir firmaet beskjed om at du er uenig i kravet og ikke kommer til å betale. Dette må du gjøre skriftlig via e-post eller brev. Spar en kopi av det du sender inn. Dette er smart så du har bevis på at du har sendt det inn.
Bruker du kontaktskjema på en nettside bør du ta et skjermbilde før du sender klagen.
Aldri inngått noen avtale?
Hvis du ikke har fått beskjed om prisen på forhånd så anbefaler vi at du ikke betaler kravet. Vår erfaring er at disse firmaene ikke svarer på henvendelser, og at du ikke kommer til å få pengene tilbake hvis du allerede har betalt.