Hva er dropshipping?

Publisert 27.08.24
Flere advarer mot forretningsmodellen «dropshipping». Her er kjennetegnene og hva du være bevisst på før du handler fra nettbutikker som driver med dette.

Se for deg at du for eksempel skal kjøpe en ny reim til smartklokka di. Du gjør et raskt nettsøk, og finner en nettbutikk som ser tilsynelatende norsk ut.  Du oppfatter nettbutikken som troverdig. Den har gode kundeanmeldelser, og de selger mange typer reimer som er mye billigere enn i andre norske nettbutikker.

Du bestiller reimen i god tro om at dette er et godt tilbud.

Så venter du, og venter. Reimen kommer fram en god tid etter du bestilte. Den er ikke lik bildet du fikk presentert i nettbutikken, og du vil bytte den.

Problemet er at det koster mer å sende reimen tilbake enn det gjorde å motta den. Du kaster reimen, og tenker at «det var så billig at det gjør ikke noe».

– Dette er et typisk eksempel på ulempene med dropshipping, sier Linn Hogner Jahr som er direktør for Forbruker Europa.

Å handle billige varer på nett er populært blant norske forbrukere. Selv om mange opplever at de får produkter til en billig penge som fungerer godt, er det likevel enkelte ting en bør være bevisst på.

– Mange varer som bestilles fra slike sider kommer fra land utenfor EU og EØS. De kan inneholde stoffer som er ulovlig i Norge og andre EU og EØS-land, og varene er i verstefall helseskadelige, advarer hun.

En undersøkelse som miljødirektoratet gjorde i fjor, viser at en stor andel av produktene som blir importert til Norge inneholder ulovlige stoffer.

En miljøversting

Men det finnes også flere nettsider hvor forbrukeren er klar over at de handler fra en nettside hvor varelageret er langt vekk. De er forberedt på ventetiden, og en tenker at det ikke er så farlig hvis varen ikke holder den kvaliteten som er lovet.

– Dette bidrar til å opprettholde en bruk-og-kast kultur i samfunnet vårt. Vi må alle gjøre vårt for å holde klimautslippene nede, og det å bestille noe du kaster fordi det ikke var bra nok, er en ond spiral. Her har forbrukerne mulighet til å ta bevisste valg som gagner oss alle, sier Hogner Jahr.

Mange saker til behandling

Forbruker Europa mekler i saker på tvers av landegrensene i EU, og ofte får vi spørsmål eller hjelper forbrukere som har handlet fra utenlandske nettsider. Noen mottar aldri varen, mens andre blir sjokkert over frakt- eller returkostnader.

Forbruker Europa har blant annet veiledet en forbruker som kjøpte tørkede blomster for 300 kroner, og endte opp med å få regning på 15.000 kroner ekstra i fraktkostnader. Saken løste seg heldigvis, men det gjelder ikke for alle.

– Vi oppfordrer alle til å være bevisst på hvilke sider de handler fra. Tenk deg godt om før du handler. Selv om det er svært fristende å få varer for en billig penge, så har det flere ulemper både for enkeltforbrukere, men også for samfunnet, avslutter Hogner Jahr.

Les mer om dropshipping her.