Mange butikker reklamerer med garantier når du kjøper varer. Ofte kan næringsdrivende kalle det for fornøyd-garanti, som vil si at du får pengene dine tilbake hvis du ikke er fornøyd med varen.
Garanti er en altså avtale mellom deg og produsenten eller selger som skal gi deg bedre rettigheter enn de du har etter de lovfestede reklamasjonsreglene.
Så hvis du kjøper deg nye joggesko, og de ikke lever opp til forventingene kan du få byttet dem inn gjennom garanti hvis butikken du kjøpte skoene av har forelagt en garanti.
Ved netthandel har du også angrerett på 14 dager fra du mottar varen i hele Europa. Mange butikker tilbyr også åpent kjøp, som vil si at du kan få tilbake pengene dine hvis du returnerer varen til butikken ubrukt. Mange butikker har egne tidsfrister, og det må du som forbruker forholde deg til.
Men hva hvis skoene har mangler som gjør at du ikke kan løpe med dem?
Reklamasjon er…
.. lovfestede rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler.
Det vil si at hvis du oppdager en fabrikasjonsfeil eller du ikke har fått det du har betalt for, må selgeren ordne opp i dette. Varen eller tjenesten skal være slik selger har annonsert via sin markedsføring, i butikk eller andre steder.
Som forbruker er det viktig at du sier fra så snart du oppdager feilen, og det må kunne spores tilbake til når du kjøpte varen. Det vil si at hvis du glemmer telefonen ute i regnet, så kan du ikke reklamere.
Men hvis det reklameres med at telefonen tåler vann, og den likevel blir ødelagt, da har du mulighet til å klage.
Hvis det går mer enn et halvt år etter kjøpet må du selv sannsynliggjøre at feilen skyldes en mangel ved varen, og ikke at du selv har påført skader eller mangler på produktet.
Kan jeg klage etter 6 måneder har gått?
I EU og EØS-land er fristen alltid minimum 2 år for å klage. Men reklamasjonsfristene kan variere etter hvilket land selger er registrert i. I Norge er hovedregelen 2 år reklamasjon, men hvis du kjøper et produkt som er ment til vare lenge kan fristen være 5 år.