Ikke bestilt? Ikke betal

Publisert 22.04.21
Forbruker Europa får for tiden inn en del henvendelser fra forbrukere som har mottatt faktura for varer de hverken har bestilt eller mottatt.   Dette skaper en del problemer der fakturaen går mot forfallsdato og det varsles om inkasso. Flere kan nok føle seg fristet til å betale fakturaen, for å slippe påfølgende inkassokrav. Forbruker […]

Forbruker Europa får for tiden inn en del henvendelser fra forbrukere som har mottatt faktura for varer de hverken har bestilt eller mottatt.

 

Dette skaper en del problemer der fakturaen går mot forfallsdato og det varsles om inkasso.

Flere kan nok føle seg fristet til å betale fakturaen, for å slippe påfølgende inkassokrav.

Forbruker Europa råder likevel til å holde seg til hovedregelen for disse type tilfellene: Har du ikke bestilt noe skal du heller ikke betale noe.

 

Så, hva gjør du?

 

Vi råder deg til følgende:

  • Dobbeltsjekk at hverken du eller andre i din husholdning har bestilt varen
  • Ta kontakt med påståtte selger og meld fra om at du ikke har bestilt noe og heller ikke vil betale noe. Dersom selger påstår at det er foretatt kjøp fra din IP-adresse, kan du eventuelt be dem dokumentere det
  • Dersom du mottar faktura via betalingsformidler bør du kontakte dem og forklare situasjonen
  • Dersom kravet går til inkasso bør du kontakte inkassoselskapet og bestride fakturaen

 

Du kan kontakte oss i Forbruker Europa dersom du trenger bistand. Det er likevel verdt å merke seg at vi ikke kan mekle i saker der selger driver med svindel eller er en useriøs aktør.

Dersom det synes tydelig at du er utsatt for svindel, kan du tipse tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet om selgeren.