Kan jeg bytte julegaven?

Publisert 27.12.21
Du er kanskje en av dem som akkurat nå lurer på om du må beholde den litt rare gaven du fikk til jul. Kanskje blir de som har gitt deg gaven skuffet – men her går vi gjennom rettighetene du har i butikken.

Foto: Roberto Nickson / Unsplash.com

Har jeg mulighet til å bytte, er det mange som spør seg selv.

For kjøp innenfor Norge og spørsmål om bytterett, har Forbrukerrådet god informasjon og veiledning.

Hovedregelen er at avtaler er bindende, og derfor har du i utgangspunktet ikke bytterett.

Noen nettbutikker opererer med 30 dagers åpent kjøp eller lignende. Dette er en bytterett som beror på en avtale mellom deg og selger, og hvor vilkårene for å sende varen tilbake er avhengig av avtalen som er inngått.

Angrerett

Hvis du har handlet gaven på en nettside fra et EU/EØS-land, kan du ha angrerett på kjøpet.

Angrefristen er i utgangspunktet 14 dager. Denne fristen kan forlenges med opptil 12 måneder dersom man ikke har fått den informasjonen man skal ha om angreretten. Informasjon man skal ha for at angrefristen skal begynne å løpe, er at det foreligger angrerett, samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåten for å bruke angreretten. Du skal også motta standardisert skjema for bruk av angreretten. Disse opplysningene skal gis på en klar og forståelig måte.

Det er ingen formkrav til bruk av angreretten, men du må kunne bevise at du har benyttet angreretten. Behold derfor kopi av eventuell e-post eller brev og ta et skjermbilde ved bruk av kontaktskjema. Bruk gjerne standardskjemaet du har mottatt fra tjenesteyteren eller den du finner på regjeringens hjemmeside.

Det er viktig å merke seg at det ikke er nok å sende varen tilbake, du må også ha gitt selger beskjed. Mange lurer på om de må betale for returen av varen. Det er du som kjøper som må betale for frakten tilbake, dersom du har blitt informert om å bære disse kostnadene ved en eventuell bruk av angrerett. Dette er informasjon som kan være gitt i avtalevilkårene, og det kan derfor være lurt å lese disse nøye.

Mangel

Hvis det er noe feil med varen, kan du klage til selger. Er det en mangel må selger omlevere eller reparere varen. Eventuelt kan du få prisavslag eller heve kjøpet. Dette kan du lese mer om her.

Hva kan jeg gjøre dersom selger og jeg ikke blir enige?

Da kan du ta kontakt med Forbruker Europa som kan foreta en vurdering av saken. Forbruker Europa har kun meklingskompetanse, og er derfor avhengig av den næringsdrivendes villighet til å samarbeide om en løsning.