Økning i antall klager på leiebil

Publisert 02.06.17
Antall forbrukere som har klagd på et bilutleiefirma i Europa har økt de seneste tre årene. Det viser statistikk fra de nordiske ECC-kontorene. Folk klager på ekstra kostnader for uønskede forsikringer og at regninger i etterkant for skader på bilen.
Bilnøkkel. Foto.

Foto: Colourbox

Forbrukere som får et problem når de leier bil i Europa er blitt vanligere. Det har European Consumer Centres Network, ECC-nettverket i de nordiske landene, merket etter at klagestatistikken har økt de siste tre årene. I fjor kontaktet 25 prosent flere forbrukere de nordiske ECC-kontorene i forhold til året før på grunn av leiebilrelaterte problem. Siden 2014 har klagene økt med nærmere 40 prosent*.

Det vanligste problemet som forbrukeren møter når de leier bil i Europa er at bilen ble dyrere enn hva forbrukeren hadde godtatt når bilen ble bestilt. Årsaken kom først og fremst av kostnader for ekstra forsikringer og krav om penger for skader på bilen i etterkant. Ofte må forbrukeren kjøpe en tilleggsforsikring for å få lov til å ta ut bilen. Problemet med krav om betaling av skader i etterkant skjedde oftest når forbrukeren leverte bilen tilbake utenom leiebilfirmaets åpningstider.

– Så husk å sjekke hva slags forsikring du har på forhånd og ta bilder av bilen når du overtar den, sier Ragnar Wiik, leder for Forbruker Europa som er en del av ECC-nettet.

Fem tips til deg som skal leie bil:

  1. Sjekk hva som inngår i prisen. Noen utleiere har lav grunnpris, men dyre tilvalg. Andre inkluderer det som andre tar betalt for. Tenk på at alder og antall førere kan påvirke prisen. Les nøye hva som er inkludert i prisen og sammenlign prisene på bilutleierens nettsider.
  2. Les kontrakten nøye før du skriver under. Selv om du har bestilt på nettet er det først hos utleieren at du undertegner selve kontrakten. Ta deg tid til å lese igjennom kontrakten og spar på kopier av alle dokumentene du skriver under. Er det noe du ikke forstår – ikke skriv under!
  3. Sjekk nøye vilkårene for forsikringen før du skriver under. Det gjelder selv når du bestiller på nettet. Vær forberedt på at leiebilfirmaet kommer til å forsøke og selge tilleggsforsikringer når du henter ut bilen. Husk at noen av dem kan allerede være med i reiseforsikringen din.
  4. Betal med kredittkort. De fleste bilutleiefirmaene krever det. Dessuten kan du få hjelp av kredittyter med tilbakebetaling om det skulle oppstå problemer mellom deg og bilutleieren.
  5. Undersøk bilen når du henter og når du leverer. Kontroller bilen sammen med utleier før du kjører i vei med bilen. Se til å få alle skader notert og be om en kopi av kontrollrapporten. Når du leverer bilen så pass på at du får en kvittering på at den er levert uskadet tilbake. Ta gjerne bilder av bilen, både når du henter den og leverer den. Da har du beviser hvis utleieren forsøker å kreve penger for skader på bilen i etterkant.

 

*I løpet av 2016 kontaktet 367 forbrukere de nordiske ECC-kontorene i Danmark, Finland, Norge og Sverige på grunn av problemer med leiebiler. I 2015 var antallet 293 og i 2014 var antallet 263.