Stor trafikk fra forbrukere som føler seg lurt av bilvurderingstjenester

Publisert 13.09.23 , sist oppdatert 16.08.24
Forbruker Europa opplever daglig trafikk på telefon og nettsider fra forbrukere som besøker bilvurderingstjenester på nett.

Forbruker Europa opplever en økning i henvendelser på telefon og nettsider fra forbrukere som besøker bilvurderingstjenester på nett. 

– De tar kontakt med oss etter å ha fått tilbud om gratis verdivurdering av bilen sin, men ender opp med store pengekrav i ettertid, advarer direktør for Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr.

Dette er sidene

En av aktørene som har gjort seg bemerket siste siden er nettsiden www.pricemotor.nu.
Men vi mottar også en del klager på bilverdivurdering.nu, pricecars24.com og evaluatorer.nu
Våre kollegaer i European Consumer Centre nettverket opplyser at de også har stor pågang av liknende nettsider flere steder i Europa.

Nettsidene de refererer til ligner på de norske både i navn, bilder og tekst som kan tyde på at de samme svindlerne oversetter nettsiden til forskjellig språk. Det er vanskelig å vite årsaken til at Forbruker Europa har en økning i henvendelser nå, men det kan være at disse nettsidene reklamerer mye i sosiale medier, og at personer finner nettsidene slik.

– Denne nettsiden, i likhet med veldig mange andre slike tjenester, er en useriøs nettside. Alt tyder på at bilvurderingen gjennomføres av en datamaskin, og motivasjonen er å tappe deg for penger. Noe de dessverre lykkes med veldig ofte, sier Jahr.

Designet for å lure deg

Nettsidene er designet til å fremstå som gratis, men med bitteliten skrift, gjerne markert i en annen farge, kan det stå at det koster penger. Denne informasjonen ligger også ofte tett opp til bestillingsknappen «send» eller «bekreft» og er dermed vanskelig å se. På noen av disse nettsidene fremgår det ikke noe sted at dette er en betalingstjeneste, og av annonseringen fremstår tjenesten som gratis.

Hvis det opplyses om at tjenesten koster penger, må forbruker betale kravet. Men tilfeller som nevnt over mener vi det ikke kommer tydelig nok fram at det koster penger, og dermed kan forbruker bestride pengekravet.

– Forbruker Europa oppfordrer alle til å være kritiske når de besøker bilvurderingstjenester på nett, slik at du ikke ender opp med å bli lurt, sier Jahr.