Bedrageri

Her kan du lese mer om ulike former for svindel og hvordan du kan kjenne igjen svindel.

Vær bevisst

Bedrageri eller svindel er noe mange blir utsatt for. Ofte er det ikke så mye man får gjort, derfor er det lurt at man på forhånd er bevisst på hva som kan være svindel og ikke. Er du usikker på om du er blitt lurt eller trenger noen tips for å unngå å bli lurt, kan du lese mer om det her.

Phising

Phishing (også kjent som carding eller spoofing) er en type svindel som kjennetegnes ved at bakmennene utgir seg for å være en som du stoler på. Ofte utnyttes kredittkortselskaper, forsikringsselskaper, internettleverandører eller kjente internettjenester ved phishing. Bakmennene skjuler seg ofte bak falske identiteter og falske nettsider. Disse sidene er ofte identiske med den hjemmesiden de forsøker å stjele informasjon fra.

Phishing innebærer at nettbrukere fralures sensitiv informasjon som bankkontonummer, passord, brukernavn og kredittkortnummer.

Mange nettlesere og e-postprogrammer har innebygde forsvarsfiltre mot phishing. Sjekk at denne funksjonaliteten er slått på i dine programmer.

Et eksempel på phishing er at du mottar e-post fra bedrifter du har tillit til med oppfordring om å gå inn på bestemte nettadresser der du skal oppgi sensitiv informasjon.

Spam, eller uønsket e-post, koster samfunnet store ressurser. Den generelle anbefalingen fra Forbruker Europa er at du bør være meget skeptisk til e-post fra folk du ikke kjenner, og aldri åpne vedlegg som du ikke er sikker på hva er.

Usikker på om du blir lurt?

Du har grunn til å mistenke at noen prøver å lure deg:

  • Når du får et tilbud i din (e-)postkasse som høres for godt ut til å være sant. Da er det som regel akkurat det.
  • Hvis noen lover deg store pengesummer i retur for nesten ingen innsats.
  • Når du “vinner en stor lotterigevinst”, uten å ha kjøpt lodd.
  • Når noen ber deg utbetale penger for at du skal kunne motta en stor premie.
  • Når noen ber deg oppgi ditt kredittkort-, person- eller kontonummer eller andre konfidensielle opplysninger.
  • Når den som ringer eller skriver til deg er bemerkelsesverdig pågående og utholdende.
  • Når den som kontakter deg forsøker å bli din venn og appellerer til din sympati.
  • Hvis du får beskjed om at premien går til en annen hvis du ikke betaler i løpet av svært kort tid.

Få igjen pengene?

Om du har betalt inn penger, kan du dessverre ikke regne med å få disse tilbake. Selv om du skulle få medhold i en straffesak, er det liten sjanse for at bakmennene har penger å betale deg tilbake med.

Tips

  • Ikke betal penger til en ukjent person eller en konto som du ikke er sikker på hvem tilhører.
  • Dersom du har gitt bort kontoinformasjon og senere angrer, ta kontakt med banken din umiddelbart og få kontoen sperret.
  • Hvis du blir oppringt av en du ikke kjenner og opplever samtalen som ubehagelig, legg på.
  • Ikke åpne vedlegg i e-poster fra personer du ikke kjenner, og ikke svar på disse henvendelsene.
  • Sjekk sidene til Fraudwatch International der det ligger en oversikt over kjente lotterisvindlere. Husk at svindlerne stadig dukker opp igjen under nye navn og med nye konsepter. Du kan også søke på nettstedet Rip-Off Report.

Nigeria svindel

Såkalt ”Nigeria-svindel” har florert på internett de siste årene. Du blir kontaktet av en person som ønsker å bruke deg som mellommann for å få overført store pengesummer fra et annet land, ofte Nigeria. Du blir selvfølgelig lovet en stor prosentandel av denne summen som takk for hjelpen.

Dette er rent bedrageri. Nigeria-svindlerne har lurt hundrevis av nordmenn med løfter om rask millionfortjeneste. Norske myndigheter står maktesløse i forhold til å forfølge svindlerne. Vi advarer sterkt mot enhver kontakt med slike bedragere, og anbefaler alle som mottar et slikt brev å kaste det.

Dersom du mottar slike henvendelser, send klage til Forbrukerombudet.