Er bagasjen skadet, forsinket eller tapt?
Flyselskapet har ansvar
Hvis bagasjen er skadet, forsinket eller tapt, kan du kreve erstatning av flyselskapet. Flyselskapet har ansvar for all innsjekket bagasje som er tillatt å ta med på flygningen.
Om bagasjen din er spesielt verdifull, bør du opplyse flyselskapet om dette når du sjekker inn. I mange tilfeller kan flyselskapet tilby bagasjevilkår som gir bedre dekning dersom bagasjen blir skadet eller mistet.
Forbrukerrådets Flykalkulator
Sjekk dine rettigheter med Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator.
Håndbagasje
Skal du ha krav på erstatning ved skadet håndbagasje, må skaden være påført av kabinpersonalet. Har du glemt igjen håndbagasjen din på flyet, vil flyselskapet ikke være forpliktet til å erstatte den. I utgangspunktet skal flyselskapet oppbevare all gjenglemt bagasje som kabinpersonalet finner i en bestemt periode.
Har du for eksempel glemt en bok eller paraply i lommen på setet foran i flyet kan du kontakte hittegodssentralen på flyplassen.
Du kan også kontakte flyselskapet du reiste med for å få mer informasjon.
Skadet bagasje
Flyselskapet er ansvarlig for skadet bagasje. Dersom det kan påvises skade, kan du kreve erstatning. Det er viktig å huske på at du selv er ansvarlig for at bagasjen er pakket på forsvarlig måte.
Hvis innsjekket bagasje blir skadet, må du umiddelbart melde fra til flyselskapet på flyplassen. Mange flyselskap krever at original Property Irregularity Report (PIR) sendes. Du får et slikt skjema/kvittering hos den som tar hånd om bagasjen for flyselskapet ditt. Send skjemaet rekommandert og behold en kopi. Husk å ta vare på boardingkortet ditt og bagasjelappene. Ta bilder av skaden.
Du må sende klage til flyselskapet innen syv dager!
Flyselskapene har egne regler for utregning av erstatningen og hva slags dokumentasjon som kreves. Du skal finne informasjon om dette i flyselskapenes vilkår.
Forsinket bagasje
Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem. Dette gjør du ved å fylle ut en såkalt Property Irregularity Report (PIR) på flyplassen. Husk å ta vare på boardingkortet ditt.
Hvis du ankommer flyplassen sent på kvelden kan det hende at skranken hvor du får hjelp til å fylle ut PIR-skjemaet er ubemannet. Da vil det ofte finnes en plakat med en lenke eller QR-kode som gir deg instruksjoner om hvordan du skal fylle ut skjemaet. Hvis du ikke finner en slik plakat, dra tilbake til flyplassen neste morgen.
Er bagasjen forsinket, vil du kunne kreve erstatning for nødvendige utgifter til klær og toalettartikler. Dette gjelder selv ved kortere forsinkelser, men utgiften må skyldes et nødvendig behov. Hvis forsinkelsen bare er på noen få timer, er det begrenset hva du kan få erstattet av utgifter til innkjøp av nye klær og liknende. Det er ikke fastsatt noe eksakt beløp til nye innkjøp ved forsinket bagasje, men husk at du har en plikt til å begrense innkjøpet til det som er helt nødvendig. Etter at du har fått tilbake bagasjen, må du reklamere skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning for de utgiftene forsinkelsen medførte. Ta derfor vare på alle kvitteringer!
Ved hjemreisen får man ikke noen erstatning for utgifter til klær og toalettartikler.
Det er normal praksis at du kun får tilbake 50 prosent av utgiftene til klær, med mindre du sender klærne tilbake til flyselskapet.
Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.
Flyselskapene har egne regler for utregning av erstatningen og hva slags dokumentasjon som kreves. Du skal finne informasjon om dette i flyselskapenes vilkår.
Undersøk om du kan kreve å få dekket tapet ditt gjennom reiseforsikringen din.
Tapt bagasje
Flyselskapet er ansvarlig for tapt bagasje.
Hvis innsjekket bagasje ikke kommer frem, må du straks melde fra til flyselskapet. Dette gjør du ved å fylle ut en såkalt Property Irregularity Report (PIR) på flyplassen. Husk å ta vare på boardingkortet ditt.
Om flyselskapet erkjenner at bagasjen må regnes for å være tapt, eller om den innsjekkede bagasjen ikke har kommet til rette 21 dager etter flygningen, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.
Den absolutte klagefristen er to år, men vi anbefaler deg å skrive en klage så fort som mulig etter 21 dager. Skriv gjerne klagen på engelsk.
Mange flyselskap krever at original PIR sendes. Send denne rekommandert og behold en kopi. Har du ikke original PIR må det sendes inn en egenerklæring.
Flyselskapene har egne regler for utregning av erstatningen og hva slags dokumentasjon som kreves. Du skal finne informasjon om dette i flyselskapenes vilkår.
Ønsker du å klage på et flyselskap på grunn av forsinket eller skadet bagasje må du i tillegg til å sende inn PIR-skjema, også sende inn en klage. Har du ikke fått bagasjen innen 21 dager, kan du også klage på tapt bagasje. Hvis du ikke er fornøyd med utfallet av klagen din, kan du kontakte Forbruker Europa for veiledning videre.