Er flyet forsinket?

Her kan du lese om dine rettigheter ved forsinkelse.

Forbrukerrådets flykalkulator

Sjekk dine rettigheter med Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator.

Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator

Erstatning for nødvendige utgifter

Varigheten av forsinkelsen og lengden på flyreisen avgjør om du har rett til å få dekket nødvendige utgifter som måltider, transport og overnatting. Dersom du skal ha rett til å få dekket utgifter fordi en flyavgang blir forsinket, må forsinkelsen utgjøre:

  • mer enn to timer ved flygninger opptil 1500km
  • mer enn tre timer ved flygninger innenfor EU- og EØS området på mer enn 1500km
  • mer enn fire timer ved alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • mer enn fem timer ved alle  andre flygninger

Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, har du krav på:

  • mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden
  • to telefonsamtaler eller liknende
  • hotellovernatting dersom det er nødvendig
  • transport mellom flyplassen og overnattingsstedet

For å få erstatning må du sende inn kvitteringer. Husk derfor å ta vare på disse underveis.

Mer enn tre timer forsinket

Ifølge en avgjørelse i EU-domstolen, har passasjerer som ankommer det endelige reisemålet minst tre timer etter den opprinnelige ankomsttiden rett til kompensasjon som fastsatt i EU-forordning 261/2004. Du har da samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger.

Hver passasjer har krav på kompensasjon etter disse satsene:

  • € 250 for flygninger på inntil 1500 km
  • € 400 for flygninger innen EU/EØS område på over 1500 km eller for andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km
  • € 600 for alle andre flygninger

Dette gjelder likevel ikke dersom flyselskapet kan bevise at forsinkelsen skyldtes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått.

En omstendighet er ekstraordinær dersom den ikke kunne ha vært unngått på tross av at alle rimelige forholdsregler er tatt. Eksempler på ekstraordinære omstendigheter er askeskyer på grunn av vulkanutbrudd, dårlig vær, politisk uro, sikkerhetstrusler, uventede flysikkerhetsmangler, restriksjoner fra lufttrafikkontrollen eller større streiker som innvirker på muligheten til å gjennomføre flygningen. Enhver streik utgjør imidlertid ikke en ekstraordinær omstendighet.

Flyselskapene kan redusere kompensasjonen med 50% hvis de kan tilby deg en omruting til det endelige bestemmelsessted, og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelige flygningen med mer enn:

  • to timer ved flygninger på opptil 1500 km
  • tre timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • fire timer ved andre flygninger

Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap. Den skal utbetales umiddelbart når du henvender deg til flyselskapet. 

Kompensasjonen skal du som passasjer få utbetalt. Hvis du samtykker kan kompensasjonen utbetales i form av tilgodekort eller andre tjenesteytelser. 

Mer enn fem timer forsinket

Dersom forsinkelsen blir på fem timer eller mer, skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger du refusjon av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Har du lidd økonomisk tap?

Du kan søke om erstatning fra flyselskapet når du opplever en forsinkelse. Blir du forsinket, skal du få økonomisk erstatning hvis du kan dokumentere et konkret økonomisk tap. Dette forutsetter at årsaken ligger innenfor flyselskapets kontroll. Mottar du standardkompensasjon, vil dette beløpet gå til fratrekk fra eventuell erstatning du får ved lidd av økonomisk tap.

Klag til flyselskapet

Ønsker du å klage på et flyselskap på grunn av en forsinket flygning, skal du først sende en skriftlig klage direkte til flyselskapet som var ansvarlige for flygningen.  Du må sende en skriftlig klage. Husk å skrive dato på på klagen og behold en kopi. Vi anbefaler at du skriver klagen på engelsk.

Hvis flyselskapet ikke svarer innen seks uker fra klagen har blitt mottatt, eller du ikke er fornøyd med svaret, kan du kontakte oss for videre veiledning.