
Blir kontaktet: Juristene Rita og Helene hos Forbruker Europa blir kontaktet ukentlig av forbrukere som har gått i abonnementsfeller
1. Kontakt nettbutikken
Begynn alltid med å kontakte butikken du handlet fra. Feil kan skje, så det er viktig at du gir avsender mulighet til å fikse problemet. Forklar situasjonen tydelig og legg ved relevant dokumentasjon, som ordrebekreftelse, bilder av varen og eventuell returetikett.
2. Kortreklamasjon
Hvis du ikke får svar fra nettbutikken og du har betalt med kort, kan du prøve å bruke kortreklamasjon. Kortreklamasjon betyr at du kan be banken eller kortutstederen om å tilbakeføre beløpet hvis det er problemer med varen du har fått. Dette er en tjeneste som kan benyttes, selv om du ikke får levert varen du har bestilt tilbake.
3. Ta saken videre
Hvis du føler deg urettferdig behandlet eller har andre problemer der du er usikker på dine forbrukerrettigheter, kan du kontakte:
- Forbruker Europa: Hvis nettbutikken du handlet fra holdt til i Europa eller et EØS-land og du enten trenger hjelp til å forstå rettighetene dine, eller mekling mellom deg og selger.
- Forbrukerrådet: Hvis nettbutikken du handlet fra var norsk, og du trenger råd eller hjelp til å forstå rettighetene dine. Merk at de ikke kan ta saken videre.
- Forbrukertilsyet: Hvis nettbutikken du handlet fra var norsk, og trenger hjelp til mekling mellom deg og selgeren.