Bestill flyreisen direkte fra flyselskapet

Publisert 16.05.22
Skal du kjøpe flybilletter, vil vi anbefale deg å gjøre det direkte fra flyselskapet. Mange opplever nå problemer med flyreiser de har booket gjennom en flybookingportal.

Problemer med forsinkelser, mellomlandinger og mangel på refusjoner er blant problemene som meldes inn til oss fra folk som har booket reisen sin gjennom en flybookingportal. (Foto: Istock)

Den siste tiden har vi fått mange henvendelser fra forbrukere som har problemer med flyreiser de har bestilt via en flybookingportal på nettet, eksempelvis Travellink. Klagene går blant annet på problemer rundt forsinkelser, ombooking og mangel på refusjon, og at det er vanskelig å komme i kontakt med de ansvarlige.

Vårt råd er å bestille flybilletter direkte fra et flyselskap.

Forbrukerrådet har også hatt stor pågang med klager om dette, og sa nylig til Finansavisen at de fraråder bruk av flybookingportaler.

Fraskriver seg ansvaret

Det kan særlig oppstå problemer dersom du har booket en flyreise med en mellomlanding hvor du bytter flyselskap underveis på reisen. Dersom det ene flyet blir forsinket, tar ikke nødvendigvis noen av flyselskapene ansvar for at du mister neste fly. Videre ser man ofte at flybookingselskapet også prøver å fraskrive seg ansvaret.

Våre juridiske rådgivere opplever at det kan være vanskelig å komme i dialog med flybookingselskapene i forsøk på å få løst forbrukernes saker.

Les mer om hva du egentlig har krav på når du er ute og flyr

Bruk kredittkort og sjekk reiseforsikringen

Det kan være penger å spare på å kjøpe en reise gjennom en flybookingportal, men tenk deg godt om før du eventuelt gjør dette.

For å være sikker på at du får den hjelpen du trenger, dersom det skulle oppstå et problem, har vi to gode råd du alltid bør tenke på før en reise:

  • Kjøp billetter med kredittkort. Da får du muligheten til å benytte kortreklamasjon, som er en rask og effektiv måte å få pengene tilbake på. Les mer om kortreklamasjon her 
  • Sjekk reiseforsikringen din før du drar, og vit hva den dekker.

Skulle det oppstå et problem, er det viktig at du klager til selskapet du har brukt med en gang.

Dersom du ikke når frem, ta kontakt med oss i Forbruker Europa. Vi hjelper deg gratis.