Black Friday – ikke gå i abonnementsfellene

Publisert 22.11.18 , sist oppdatert 19.01.24
Man kan gjøre noen virkelige gode kupp på det som etter hvert har blitt årets store salgsdag, men det finnes også de som ser sitt snitt til å lure folk trill rundt på Black Friday. Les våre tips, og sørg for at du sparer penger, ikke taper dem.
Kvinne, salg, black friday, bilde

Foto: Colourbox

Flere og flere lar seg lure inn i kostbare abonnementsfeller på nett gjennom sosiale medier og nettbutikker.

– Så langt i år har vi mottatt 154 saker på abonnementsfeller, forteller Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa. – Aktørene opererer fra hele Europa, men i en overvekt av sakene vi får inn så er selger etablert i Danmark eller Luxembourg. Akkurat hva som er grunnen til dette er vi derimot usikre på, sier Wiik.

 

Slik unngår du fellene

Fellene er gjerne godt kamuflerte og vanskelig å identifisere, men det er allikevel noen forhåndsregler man kan ta:

  • Sjekk alt som står med liten skrift, før du oppgir navn, adresse og kortinformasjon.
  • Hvis du er usikker på om tilbudet er seriøst, så kan et kjapt internettsøk ofte være på sin plass.
  • Vær bevisst! Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det som regel det.

– Vi jobber kontinuerlig med Forbrukertilsynet og våre kolleger i Europa for å avdekke og bli kvitt slike feller, men det er et ressurskrevende arbeid, så vi vil oppfordre alle til å være vaktsomme, sier Wiik.

 

Har du allerede gått i fella?

  • Meld deg ut av abonnementet så fort som mulig. Skriftlig via e-post.
  • Har du lagt inn kortinformasjonen din, så sperr kortet.
  • Har penger allerede blitt trukket fra kontoen, så kan du kanskje kreve pengene tilbake fra banken din.

 

Kontakt Forbruker Europa

Kommer du deg ikke ut av abonnementet? Det er bare å ta kontakt, vi hjelper gjerne!

 

Her kan du lese mer om abonnementsfeller.