Dette gjør du hvis du mottar krav fra datingnettside

Publisert 20.03.23 , sist oppdatert 31.01.24
Har du fått inkassokrav fra Auer Witte Thiel? Kanskje fra firmaene Themys & Dyke, Ecollect eller Be2? Ikke betal kravet.

Har du fått krav fra Auer Witte Thiel?

Auer Witte Thiel er et tysk selskap som utgir seg for å være et seriøst advokatfirma, men som opererer som et inkassoselskap. Det vil si at de sender ut krav på vegne av selskapet Date4Friend, som drifter flere nettsider som tilbyr nettdating. Forbruker Europa får henvendelser fra mange som har problemer med med Auer Witte Thiel, men de siste årene har det også dukket opp flere navn som sender ut inkassokrav. Eksempler på andre aktører er Ecollect eller Themsys & Dyke som sender ut krav på vegne av for eksempel Be2 eller PayedWings.

– Ikke la deg skremme av kravene, sier Linn Hogner Jahr som er direktør for Forbruker Europa.

Inkassofirmaene eCollect og Themsys & Dyke har ikke lov til å kreve penger av deg som bor i Norge, så du trenger ikke være redd for at saken blir tatt videre til retten.

I denne artikkelen finner du mange gode råd til hva du kan gjøre for å unngå ubehagelige krav eller komme deg ut av useriøse avtaler.

Hva gjør du hvis du har fått et krav?

Har du fått et krav fra et inkassoselskap etter å ha besøkt eller vært medlem på en datingside er det flere ting du kan gjøre.

  • Bestrid kravet. Om selskapet ikke vil forholde seg til dine innsigelser, sender du dem et siste svar og blokkerer avsender. Her kan du for eksempel bruke en av våre brevmaler som du finner her.
  • Sperr kortet ditt hvis selskapet har kortinformasjonen din. Om du har blitt trukket for penger kan du kontakte banken din og be om kortreklamasjon. Sannsynligheten er stor for at banken din regner dette som svindel. Her finner du mer informasjon om kortreklamasjon. 
  • Har du betalt kravet frivillig? Da kan det hende du får flere etterpå. Disse selskapene har en agenda med å fortsette å presse deg for penger. Ta kontakt med banken din for kortreklamasjon selv om du har betalt.
  • Ta skjermbilder eller ta vare på skriftlig kommunikasjon med selskapet. Hvis du skal ta saken videre til oss i Forbruker Europa eller advokat er det alltid lurt å ha så mye dokumentasjon som mulig.

Skulle du likevel motta ubehagelige eller truende brev eller epost fra disse selskapene kan du forsøke å markere e-posten som spam.

– Vi får daglig henvendelser fra personer som har fått truende brev eller e-post fra slike selskaper, og de aller fleste som følger våre råd blir kvitt ubehagelige meldinger fra disse firmaene, opplyser Hogner Jahr.

Du kan også kontakte Forbruker Europa på telefon de fleste hverdager mellom 10.00-14.00 eller fylle ut vårt kontaktskjema som du finner her.