Forbruker Europa advarer mot «Flyhjelpere»

Publisert 12.11.24
Unngå unødvendige utgifter til flyhjelpere – kontakt flyselskapet direkte om du tror du har krav på kompensasjon

Illustrasjonsfoto

Forbruker Europa blir ukentlig kontaktet av forbrukere som fortviler over kontrakter med selskaper som tar betalt for å hjelpe til med standardkompensasjon etter reise.

Eksempler på dette er at en har vært på reise, og at flyet har blitt forsinket eller kansellert. Da kan en søke flyselskapet om standardkompensasjon.

Forbrukere som kontakter oss forteller at de etter slike tilfeller har tatt kontakt med egne selskaper som selger tjenester der de vil forsøke å få kompensasjonen på vegne av forbrukeren, mot at de får betalt for det.

Vårt råd er entydig og klart: Forsøk å søke om standardkompenasjonen selv.

– Det tar både unødvendig lang tid og er dyrt å bruke et slikt selskap for å få hjelp til å få standardkompenasjon. Det er omtrent like mye jobb å fylle ut et skjema du sender til et flyhjelper-selskap, som om du selv sender det direkte til flyselskapet, sier Linn Hogner Jahr som er direktør for Forbruker Europa.

Har du først inngått en avtale med et selskap som tilbyr å hjelpe deg med å skaffe standardkompensasjon, må du sannsynligvis fylle ut akkurat den samme informasjonen som du ville levert til flyselskapet.

Forskjellen er at selskapet tar rundt 30 prosent av kompensasjonen din i betaling, som kan utgjøre tusenvis av kroner du kunne fått rett i lommeboka.

Vanskelig å komme ut av

En forbruker som har kontaktet oss for hjelp er Theodora. Hun og familien skulle på ferie til Albania da flyet med kansellert. Hun kontaktet en flyhjelper for å få kompensasjon, men flyhjelperne lyktes ikke.
Da hun tok saken i egne hender etter å et flyhjelp-selskap hadde gitt opp, ble hun likevel bedt om å punge ut for tjenesten de yter.

Les hele Theodoras historie her.

Har du først inngått en avtale med et selskap som vil hjelpe deg med standardkompensasjon kan det være vanskelig å komme ut av denne.
Forbruker Europa har hatt flere saker hvor selskapet sier at de ikke har fått på plass noen kompensasjon, men hvor forbrukeren selv kontakter flyselskapet i ettertid og får tilbake penger.

Da har selskapet også krevd sin del og mener de «klargjorde saken for forbrukeren».

– Så lenge kontrakten er gyldig, så har de lov til dette. Det er derfor svært viktig at du sier opp kontrakten med et slikt selskap før du da prøver å løse det på egenhånd.