Skal du reise i sommer? Her er våre beste tips

Publisert 06.06.23
Skal du reise til utlandet i sommer er det like viktig å huske passet som å vite hvilke rettigheter du har i landet du drar til. Vi har gode råd du kan pakke med i kofferten.

Det er mye som kan gå galt på din ferietur i Europa som du ikke har kontroll over. Vi i Forbruker Europa vil gi deg noen gode råd til hva du kan og bør ha kontroll på før du vender snuta mot utlandet i sommer.

– Saker vi mekler i er ofte sesongbasert, og etter sommerferien er det ikke uvanlig at mange forbrukere tar kontakt som følge av problemer med fly, hotell eller leiebil, sier direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr.

Forbruker Europa er en del av European Consumer Centre Network som består av 30 andre land i EU og EØS. Får du problemer om du for eksempel er på ferietur til Italia, kan du kontakte oss, og så hjelper vi deg.
Nettverket har også utviklet en egen reiseapp som du kan laste ned til telefonen din. Den viser hvilke rettigheter du har i landet du befinner deg i, samt viktig informasjon som lokale nødnummer. Les mer om reiseappen her. 

Som forbruker er det mye du kan gjøre for å være forberedt om uhellet er ute, og her er vår beste råd før du drar av gårde.

 

Gode råd før flyreisen

Sjekkliste før du bestiller flybilletter

Når du bestiller flybilletter er du selv ansvarlig for at informasjonen du oppgir om deg selv er riktig. Sjekk derfor at følgende er riktig før du bestiller billettene:

  • Navn på reisende (Husk at navnet på billetten må være det samme som i passet)
    Obs! Skriver du feil navn kan det være du betale et stort gebyr for navneendring i etterkant
  • Kontaktinformasjon
  • Destinasjon
  • Tidspunkt

 

  • Unngå å bestille via reiseformidlere. Forbruker Europa anbefaler å unngå reiseformidlere når du skal ut og reise. Du bør heller bestille direkte fra flyselskapet eller hotellet for å unngå flere parter å forholde deg til.
    Mange reiseformidlere er useriøse, og avskriver seg ansvaret hvis noe går galt. Dette fører til at du som forbruker ofte blir sendt fra selskap til selskap for å få hjelp.
  • Men reiseformidlere tilbyr jo billigere turer!? Ja, ofte er reisene billigere fordi de henter tilbud fra flere ulike flyselskap. Hvis du har en mellomlanding og det oppstår en forsinkelse på første fly betyr dette veldig ofte at du ikke har rettigheter hvis ditt andre fly er gjennom et annet flyselskap.
    Hvis flyselskapet som reiseformidleren bruker kansellerer reisen og utbetaler refusjon, opplever mange at reiseformidleren holder tilbake deler av refusjonen. Det kan være ulike grunner til dette, men det som går igjen er at ulike tilleggstjenester en har betalt for er ikke refunderbare. Dette gjelder for eksempel administrasjonsgebyr.
    Trenger jeg avbestillingsforsikring?Endringsmuligheter og avbestilling vil som regel avhenge av hvilken billetttype du som forbruker kjøper. Noen billetter er fullt refunderbare, mens andre gir rett til å få igjen skatter og avgifter.
    Mange flyselskap tilbyr også avbestillingsforsikring. Det er likevel lurt å huske på at dette ikke nødvendigvis er noe du bør betale for. De fleste reiseforsikringer dekker avbestilling på grunn av akutt sykdom eller andre hendelser. Du bør derfor sjekke reiseforsikringen din, slik at du kan unngå å betale for to forsikringer.

Overnatting

Overnatting og feriebolig er ikke lovregulert, så det viktigste du som forbruker må huske på er å lese kontrakten nøye før du skriver under.

I likhet med flyreise anbefaler vi alltid å bestille direkte fra hotell, ferieboligen eller utleier. Det er også noen konkrete råd til hva du bør se etter før du bestiller opphold i utlandet.

  • Sjekk ut utleier før du bestiller. Du kan bruke nettsider som for eksempel Trip Advisor eller gjøre et søk på internett for å lese om andres erfaringer. Minstekravet er at det skal være oppgitt informasjon om utleiers navn, adresse, organisasjonsnummer og e-postadresse. Se også etter telefonnummer og hvilket land utleier har tilhørlighet til. Hvilket land utleier holder til i kan ha betydning for dine rettigheter.
  • Hvis du bestiller du via en reiseformidler: Om du booker opphold gjennom nettsider som booking.com, hotels.com ,momondo.no, novasol,com eller airbnb.com må du vite at de fraskriver seg alt ansvar hvis det er feil i ferieboligen eller hotellet. Leieavtalen står da mellom forbruker og utleier av ferieboligen som ofte kan være en privatperson. Forbruker Europa mekler ikke i private saker.
  • Når ferieboligen har feil eller mangler. Leie av feriebolig vil avhenge av avtalen mellom deg og utleier, da dette ikke er lovfestet. Hvis overnattingsstedet ikke lever opp til forventningene i avtalen kan du klage. Hvis det for eksempel er lovet aircondition eller svømmebasseng, men dette ikke fungerer eller er tilgjengelig kan du klage. Sjekk avtalen for å finne ut hvordan du kan klage og hva du kan kreve. Det er viktig å ta bilder av feil og mangler hvis du skal klage eller fremme et krav.
    Hvis det ikke står noe i avtalen om hvordan du kan klage, bør du klage så snart du en finner en feil eller mangel. Utleier skal gis anledning til å rette feil eller mangler, før du eventuelt kan kreve prisavslag eller i noen tilfeller kreve å heve avtalen.
  • Dersom utleier ikke skulle akseptere et prisavslag. Du som forbruker kan kontakte banken din og se om saken kvalifiserer for kortreklamasjon. Dette forutsetter at forbruker betalte for leien/oppholdet med bankkort. Har han betalt med kredittkort har han en lovfestet rett til å fremme tilbakebetalingskravet mot banken. Har han betalt med debetkort vil du også kunne ha krav på refusjon fra banken din, men dette vil følge av kortavtalen med banken.

Leiebil

Det aller viktigste rådet vi har er å bestille leiebil direkte gjennom bilutleier, og ikke gjennom formidler. Dersom man bestiller gjennom formidler, inngår man en avtale med to parter og man vil ha to ulike sett med vilkår å forholde seg til. Har du bestilt gjennom formidler, bør du alltid sette deg inn i formidlers vilkår.

Her er våre beste råd til deg som leier bil på ferie

  • «No show» Kom tidsnok eller gi beskjed til leiebilselskapet at du blir forsinket. I de fleste avtalevilkår er det lagt inn en «no show» policy. Både formidler og bilutleier kan ha ulike vilkår for hva du som forbruker må gjøre dersom du blir forsinket. For eksempel ringe og avbestille direkte hos formidler for å ha krav på penger tilbake. Dersom du ikke tar kontakt med formidler for å kansellere bookingen ved forsinkelse, vil du ikke ha krav på refusjon.
  • Manglende dokumentasjon. Sjekk i vilkårene om hvilken dokumentasjon som er nødvendig for å leie bil. Dette kan være å ha med fysisk førerkort, kredittkort i leietakers navn, samt annen dokumentasjon som kreves av de ulike firmaene. Det er ditt ansvar å ha med rett dokumentasjon. Utleier kan nekte å leie ut bilen til deg dersom du mangler dokumentasjon. Da vil du heller ikke ha krav på refusjon.
  • Skade på leiebil. Gå alltid over bilen med utleier før du skriver under på kontrakten. Legg merke til om skader er markert som allerede er oppstått. Dersom du oppdager en skade ved gjennomgang, bør du påpeke dette med en gang. Hvis du signerer på et skjema hvor eksisterende skader ikke er ført opp, eller hvis du overser en eksisterende skade uten å ta bilde av den, kan det erfaringsmessig være vanskelig å få utleieselskapet til å refundere eventuelle trekk på kredittkortet eller å refundere innbetalt beløp.
  • Ta bilder. Ta bilder av bilen og eventuelle skader før du kjører av gårde og av kilometerstanden ved utleie og innlevering. Husk å skru på tidsstempel på bildene slik at det kan bevises at bildene ble tatt før utlevering av bilen. På denne måten blir bildene uomtvistelige bevis på eksisterende skader.
  • Signer kontrakten på et språk du forstår
  • Ekstra forsikringer. Aldri bestill leiebil uten å vite hva egenandelen for skader er og hva prisen for å redusere/fjerne egendelen er. En slik egenandelsforsikring kalles ofte Super Cover Damage Waiver (SCDW). Denne kan du ha i reise- eller kredittkortforsikringen din. Mange reiseforsikringer dekker egenandelen for skader på leiebil. Du bør kontakte ditt forsikringsselskap for å høre om du har en forsikring som dekker slike skader. Si nei til ekstra forsikringer og produkter du ikke vil ha.
  • Levering av bil. Sjekk i vilkårene hva som kreves når bilen tilbakeleveres. Ofte er det krav om at drivstofftanken fylles opp, hvis ikke kan utleiefirmaet ilegge et gebyr. Ta bilder av hele bilen ved levering og gå over bilen med utleiefirmaet dersom du leverer innen åpningstiden. Leverer du utenom åpningstid er det spesielt viktig at du tar bilder av bilen.