Forbruker Europa mottar for tiden mange klager angående biltaksering på nett. Her er våre tips og råd dersom du mottar faktura.
Autorate og lignende selskaper tilbyr en verdivurdering av bilen din på internett. Ved et par tastetrykk kan forbrukeren få en biltaksering. At tjenesten ofte koster penger, er det færre som får med seg. Dette er mye på grunn av hvordan biltakseringsselskapene designer nettsiden sin. Det fremkommer ikke alltid tydelig at tjenesten koster penger eller hva totalprisen er. Forbruker Europa har samlet noen nyttige tips til deg som mottar en faktura.
Er jeg bundet av avtalen?
Når du bestiller varer og tjenester på nett skal selger, før avtalen inngås, på en klar og tydelig måte gi deg informasjon om prisen på avtalen. Dette betyr at hvis du ikke på forhånd ble gitt denne informasjonen så er det ikke sikkert at avtalen er bindende.
I tillegg må selger sørge for at forbrukeren forstår at den elektroniske bestillingen utløser en plikt til å betale. Dersom man gjennomfører kjøpet ved å trykke på en bestillingsknapp, skal knappen være merket på en lett leselig måte, for eksempel med «kjøp nå» eller «bekreft kjøp».
Har jeg angrerett?
Forbrukere som har kjøpt tilsvarende tjenester før, har forklart oss at de har forsøkt å benytte seg av angreretten, men at de får beskjed om at det ikke er angrerett på tjenesten fordi den allerede er levert. Bortfall av den lovfestede angreretten på 14 dager kan imidlertid kun skje med ditt samtykke. Derfor har du trolig angreretten i behold selv om tjenesten i dette tilfellet allerede er levert.
Hvordan klager jeg på tjenesten?
Du bør sende en skriftlig klage hvor du bestrider at avtalen er bindende, og at du på grunnlag av dette ikke vil betale fakturaen. I tillegg kan du skrive at du uansett har angreretten i behold. Gjerne vis til rettsgrunnlaget som er beskrevet over.
Forbruker Europa har utformet tre klagebrev. Se denne siden og velg det som passer din sak.
Hva skjer dersom kravet går til inkasso?
Dersom kravet skulle gå til inkasso, er det viktig at du også ovenfor inkassoselskapet bestrider kravet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et krav som er omstridt. Da må saken eventuelt behandles i Forliksrådet.