Hvis flyet ditt blir kansellert eller forsinket kan du ha krav på standardkompenasjon. Hva beløpet blir avhenger av lengden på reisen, om du hadde mellomlandinger og andre forhold.
Les mer om standardkompensasjon her
Flere nettsider tilbyr nå å hjelpe deg med å få tilbake penger etter trøbbel på reisen – mot at de får en bit av kaka.
Vi fraråder forbrukere å gjøre dette. Fyll heller ut skjemaet selv, og send det til flyselskapet. Det er enkelt og gratis å fikse selv.
– Dette er ikke nødvendig, og en unødvendig kostnad, sier Linn Hogner Jahr som er direktør for Forbruker Europa.
Måtte betale nesten 7000 kroner
Forbruker Europa har sett flere eksempler på saker der reiseformidlere reklamerer for de nettsidene som tar betalt for å hjelpe forbrukere å få standardkompensasjonen.
Blant annet har vi vært i kontakt med en familie bestående av fem personer som hadde krav på 22.800 kroner i standardkompensasjon etter at flyet deres ble forsinket.
De hadde benyttet seg av hjelp fra en av nettsidene som tilbyr dette, som ville ha 6.800 kroner i betaling. Betalingen nettsiden tar hevder de er for lønn og saksomkostninger.
– Slike nettsider kan ta rundt 30 prosent av beløpet du skal få tilbake som betaling for jobben. Det er en stor andel av pengene som kunne gått rett i din egen lommebok, sier Jahr.
Istedenfor å bruke disse nettsidene som mellomledd kan du ta direkte kontakt med flyselskapet eller finne klageskjema på flyselskapets nettside. Er du fremdeles på flyplassen kan du spørre noen som jobber der om hvor du kan finne riktig klageskjema.
Har du inngått en avtale med slike nettsider?
Har du allerede inngått en avtale med en slik nettside så må du som regel betale dem. Med mindre du sier opp avtalene før de har rukket å gjøre noe med saken.
Ønsker du å gå fram med kravet til flyselskapet selv er det veldig viktig at du sier opp avtalen før du kontakter flyselskapet. Da vil du ikke skylde penger til de som står bak nettsiden. Du bør ha dette skriftlig, så send en e-post eller et brev til de det gjelder.