Vi har testet leiebilforsikringene

Publisert 24.06.18 , sist oppdatert 19.01.24
Forsikringene du tilbys når du leier bil, er villedende og det er umulig å finne totalpris ved bestilling, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet og Forbruker Europa. – Nå må leiebilbransjen rydde opp, krever forbrukerdirektør Randi Flesland.

Forbrukerrådet og Forbruker Europa har testet forsikringstilbudene hos de største leiebilselskapene. Målet var å finne ut hvordan en forbruker må gå fram for å kjøpe forsikringer ved bestillingstidspunkt, slik at du unngår å kjøpe dyre og unødvendige forsikringer når bilen skal hentes.

Det viser seg at det ikke bare er forsikringene som er ekstremt kompliserte, de er også ofte umulige å kjøpe før man skal hente bilen. Å finne totalprisen for leiebilen ved bestilling er nærmest umulig hos de fleste aktørene. Hos kun to av fem selskaper (Sixt og Europcar) er det i dag mulig å kjøpe alle forsikringer samtidig som man bestiller bilen på nett. Og det er kun Sixt som lar deg velge fritt i forsikringer, uten å måtte kjøpe en forsikringspakke.

Samtidig kunne ikke Sixt garantere at kasko- og tyveriforsikring alltid er inkludert i grunnleieprisen, hvilket kan bety at en forbruker risikerer store kostnader hvis uhellet skulle være ute. – Dette er uholdbart, sier Flesland.

 

Ingen leiebilselskaper får toppkarakter

Vilkår Hertz Europcar Avis Budget Sixt
Ansvar, kasko og tyveri er alltid inkludert i grunnleieprisen Grønt smile fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon Rødt surt fjes, ikon
Alle forsikringer kan fritt velges ved bestilling Rødt surt fjes, ikon Gult skeptisk fjes, ikon Gult skeptisk fjes, ikon Rødt surt fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon
Egenandel kan alltid reduseres til null Gult skeptisk fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon Gult skeptisk fjes, ikon
Dekk og felg kan forsikres Grønt smile fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon Rødt surt fjes, ikon Rødt surt fjes, ikon Grønt smile fjes, ikon

Ingen selskap får godkjent på alle punkt. Mest alvorlig er det at nødvendige forsikringer ikke alltid er inkludert hos Sixt. Til gjengjeld er det mulig å kjøpe alle forsikringer når man bestiller bilen hos Sixt. Hos fire av fem er det ikke mulig å kjøpe alle forsikringer ved bestilling. Dermed må man betale ekstra ved henting av bilen.

 Her finner du en større og utdypende tabell 

 

Forsikringsjungel

De ulike selskapene har sprikende navn på forsikringene og vilkår. Dette er også med på å gjøre situasjonen enda mer forvirrende for forbrukerne. Forbrukerrådet og Forbruker Europa fant også at tilleggsforsikringene ikke alltid dekker det du tror. For eksempel fører ikke alltid kjøp av egenandelsforsikring til at egenandelen reduseres til null – til tross for at forsikringen gjerne er svært dyr. Hos andre selskaper er det ingen av forsikringene som dekker skader på dekk og felg.

Forsikringene er så kompliserte at selskapene bruker flere uker på å svare på Forbrukerrådets spørsmål. Hertz klarte ikke å svare tilfredsstillende på noen av spørsmålene, og først etter fire purringer var de i stand til å opplyse om forhold det forventes at kundene raskt skal sette seg inn i.

– For oss vanlige kunder er det rett og slett nær umulig å vite hva de dyre forsikringene dekker, og ikke minst hva de ikke dekker. Sånn kan vi rett og slett ikke ha det, konstaterer Flesland.

 

Dårlig konkurranse

– Vi forventer at forbrukerne skal få oppgitt fullstendig pris når de bestiller på nett. Det er ikke alltid tilfelle, sier Flesland.  Siden man allerede har betalt en stor del av leieprisen ved bestilling, har man heller ikke en reell mulighet til å trekke seg fra avtalen om man finner ut at totalprisen blir mye høyere enn det man trodde på bestillingstidspunktet. Dette betyr dårligere konkurranse, noe som er svært lite kundevennlig, sier Flesland som mener tiden er moden for opprydding i leiebilbransjen.

Samtidig er det noen lyspunkt. Fire av fem selskaper kan i dag garantere at ansvar, kasko og tyveriforsikring alltid er inkludert i grunnleieprisen for norske forbrukere. I tillegg så det lenge ut som kun to av fem selskaper ga kundene mulighet til å kjøpe ekstra forsikringer ved bestilling på nett, men i siste liten lanserte Avis nye systemer som muliggjør kjøp av noen ekstraforsikringer også hos dem. – Det er positivt at bransjen forbedrer seg og blir mer forbrukervennlig. Vi forventer nå at selskapene lærer av hverandre og jobber sammen for å gi et best mulig tilbud til forbrukerne, avslutter Flesland og stiller tre krav.

 

Våre krav til leiebilselskapene

  1. Bransjen må enes om identiske navn på forsikringene i et forståelig språk.
  2. Alle forsikringer må kunne kjøpes på nett, og hver for seg, når man bestiller bilen, slik at man har tid til å lese vilkårene og slipper dyre overraskelser når bilen hentes.
  3. Alle nødvendige forsikringer (kasko, tyveri og ansvar) skal være inkludert i grunnleieprisen, og det skal opplyses om egenandeler på bestillingssidene, samt hva det koster å eliminere/redusere disse.

 

Råd til forbrukerne

Unngå dobbeltforsikring. Vær en smart forbruker og undersøk hva du allerede har og ta tilbake makta fra leiebilselskapene. Vi hjelper deg på veien:

  • Sjekk vår guide for å se hvilke forsikringer du faktisk trenger og ikke på denne nettsiden. Gjør undersøkelser før du drar, så du vet hvilke forsikringer du eventuelt må kjøpe og hvilke du kan si nei til.
  • Sjekk reiseforsikringen din. Vi har testet de fem største skadeselskapene i Norge. Reduksjon av egenandel på kasko og tyveri kan allerede inngå i din reiseforsikring, eller så kan du vurdere å utvide den.
  • Kredittkortselskapene har ofte gode forsikringer inkludert hvis du betaler med kortet. Sjekk hvilke forsikringer du allerede har gjennom dem.

Du kan lese mer om hva du bør tenke på ved henting og avlevering av leiebil på vår nettside om temaet her.