Kjøp av bildeler
Hva klages det på?
Det er tre problemer som går igjen for forbrukere når de kjøper bildeler fra utlandet:
- Den bestilte delen passer ikke til bilen.
- Delen er ødelagt.
- Prisen blir høyere enn opplyst, fordi selger ikke har opplyst om alle kostnader knyttet til frakt og toll & moms. Det er spesielt fraktselskapets krav om utleggsprovisjon (fortollingsgebyr) for å legge ut for ekspedering, offentlige utgifter og lagring av forsendelsen det klages på.
Dette er dine rettigheter
Angrerett: Du har i de aller fleste tilfeller 14 dagers angrerett på kjøp av varer på nett. Dette gjelder også for bildeler. Du behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, og du har krav på full refusjon. Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du angrer, men du kan bli nødt til å betale for returen.
Reklamasjon: Hvis varen er ødelagt eller du har mottatt feil vare, kan du reklamere, og da er selgeren ansvarlig for å ordne opp.
Toll og moms: Når man kjøper varer fra utlandet må man betale toll og moms hvis kjøpesummen, inkludert fraktkostnader, er over 350 kroner. Handler du fra en nettside som henvender seg til norske forbrukere, for eksempel ved at den bruker norske priser og språk skal du i utgangspunktet få opplysninger om ekstra kostnader som toll, moms og frakt. Erfaringsmessig vet vi at mange forbrukere ikke får tilbakebetalt slike utgifter selv om nettbutikken ikke har opplyste om disse på forhånd. Vi anbefaler derfor forbrukere som er usikre på hva den endelige prisen vil bli om å kontakte nettbutikken for å avklare hvilke utgifter som faktisk er inkludert i prisen.
Disse ekstrautgiftene skal det informeres om:
- Moms: Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale moms på 25 prosent.
- Toll: Det er hovedsakelig toll på klær og matvarer. Det er ikke toll på bildeler.
- Fortollingsgebyr: Den som frakter varen tar seg betalt for å ekspedere og lagre forsendelsen. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar. Prisen har ingen sammenheng med om det er toll på varen eller ikke.
Du kan bruke Tollvesenets importkalkulator for å regne ut hvor mye du må betale i toll og moms, og for fortolling.
Betal bildelene med kort
Betal med kredittkort eller VISA når du handler på nett. Det gir deg en ekstra sikkerhet. Da kan du klage til banken/kortutsteder om du ikke får det du har betalt for, som for eksempel at du har mottatt feil eller ødelagt vare, eller at selger ikke respekterer angreretten din.
Det kan være lett å tenke at det er tryggere å betale med faktura, men dette er ikke tilfellet. Betaler du med faktura går pengene rett ut fra konto, og da er ikke kjøpet sikret gjennom forsikringen som er knyttet til VISA- eller kredittkortet ditt.
Slik går du frem ved problemer
Hvis du opplever problemer i forbindelse med kjøp av bildeler på nett, anbefaler vi at du følger disse stegene:
- Klag til selger.
- Kontakt banken for kortreklamasjon.
- Klag saken inn til Forbruker Europa.
Hvis et bilverksted skal montere bildelen, og det viser seg at delen er defekt, så kan det være lurt å skaffe seg en attest på dette fra bilverkstedet. På denne måten kan du dokumentere mangelen.